Leren lezen is essentieel voor de ontwikkeling en evolutie van elk kind. Ontdek de oplossingen die uw leerlingen concreet zullen helpen in de kleuterschool, lagere school en het secundair onderwijs.

De resultaten in de recente internationale PRILS-studie waren teleurstellend. Onze leerlingen van het vierde leerjaar eindigden op de laatste plaats in Europa. Hieruit leren we dat we onze werkwijze moeten evalueren en aanpassen.

Hoe kunnen we onszelf verbeteren met betrekking tot lectuur? Wat kunnen we doen om de allerkleinsten te stimuleren om meer te lezen? Hoe kunnen we hen plezier laten hebben in het lezen? Wat zijn de geheimen van onze buren? Wat leren de specialisten ons?

Verschillende internationale spelers

Wij luisteren met plezier naar:

  • Yves Nadon, docent aan de Universiteit van Sherbrooke (Canada)
  • Frank Ramus, onderzoeksleider bij het CNRS en professor van de École Normale Supérieure in Parijs (Frankrijk)
  • En vele anderen

Elke dag bewandelen we verschillende pistes:

Lezen vanaf de prille kindertijd

De lagere school is de plek bij uitstek om leerlingen warm te maken voor boeken. We mogen niet vergeten dat elk kind anders is en dat het absoluut nodig is om leerlingen individueel te begeleiden in het leesproces. Denk maar aan kinderen met dyslexie, ADD of andere specifieke behoeften. Hoe fantastisch zou het zijn wanneer alle leerlingen met een glimlach lezen? Ontdek hier alles over op onze beurs.

Het plezier van lezen in het secundair onderwijs

De Prix Farniente en de Prix Libbylit zijn tools om (jonge) tieners bijzondere en kwalitatieve boeken te laten ontdekken.
Het gaat in de eerste plaats om plezierig lezen te promoten. Tussen de honderden nieuwigheden, vindt u zeker een boek dat elke jonge niet-lezer zal kunnen boeien.